Когато филмът на българският режисьор Стефан Командарев „Съдилището" е видял зелената светлина в края на 2011 година, първите сирийски бежанци, изгонени от гражданската война в своята страна, тъкмо са започвали да пристигат в Европа, пише електронното списание Deadline.com, цитирано от Фокус.

Денят, в който „Съдилището" бе избран от България да се състезава за наградата „Оскар" в категорията за чуждестранен филм, 4 септември 2015 година, миграционната криза вече бе в разгара си, снимката на около хиляда окаяни бежанци, пътуващи пеша от Будапеща към Германия бе водеща в новините, а образът на сирийското дете, мъртвото тяло на което бе изхвърлено от морето на гръцкия бряг, успя да шокира света. Месец по-късно, кризата не показва признаци да отшумява.

„Съдилището", на който Командарев е режисьор и съавтор на сценария, разказва историята на Митьо, отчаян българин, който, след като изгубва всичко, започва да превежда нелегални сирийски мигранти в България през опасна планинска пропаст на границата с Турция и Гърция. Оставен на милостта на Съдилището на Планината, Митьо се опитва да намери изкупление за ужасен грях, извършен от него преди 25 години.

Както и другите страни на Балканите, България сериозно е засегната от миграционната вълна, като хиляди влизат в страната нелегално, повечето на път за Западна Европа.
Командарев стои зад единствения български филм досега, класиран сред деветте номинации (shortlist) за чуждоезичен Оскар -„Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" от 2008 година.